.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کشاورزان از خزانه‌گیری زودهنگام اجتناب کنند/ ضرورت استفاده از پوشش پلاستیکی برای جلوگیری از سرمای بهاره
رئیس مرکز تحقیقات برنج استان مازندران از کشاورزان خواست از خزانه گیری زودهنگام اجتناب کنند.

به گزارش شمال نیوز:رحمان عرفانی اظهار کرد: با توجه اینکه در اواخر اسفند نوسانات حرارتی زیاد است و در سال گذشته نیز نوسانات حرارتی زیاد بود به طوری که بسیاری از خزانه‌ها از بین رفتند کشاورزان نباید خزانه‌گیری را به سرعت انجام دهند اما آب تخت کردن مانعی ندارد و در اراضی که کشت انجام نمی‌شود آب تخت کردن مشکلی ندارد؛  حدود ۳۰ درصد آب شالیزار مربوط به مراحل اولیه تهیه زمین است که شامل آب تخت کردن می‌شود و با توجه به بارندگی مناسبی که داشتیم و آب نیز فراوان است می‌توان به آب تخت کردن مزارع پرداخت.

عرفانی، افزود: کشاورزان از ایجاد خزانه زودهنگام اجتناب کنند و کسانی که امکان آن وجود دارد خزانه خود را تفکیک و همزمان همه خزانه را بذرپاشی نکنند و مقداری را اواخر اسفند و اندکی را اواسط فروردین سال آینده خزانه‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه در مناطق بالادست و در دامنه کوه‌ها که دمای هوا پایین است در مقایسه با مناطق دشت به تأخیر بیندازند، یادآور شد: کشاورزانی که اواخر اسفند اقدام به خزانه‌گیری می‌کنند معمولا با پوشش نایلونی همراه است و افرادی اقدام به خزانه‌گیری پلاستیکی می‌کنند که می‌خواهند شالیزارهای خود را برای کشت رتون و یا کشت مجدد آماده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج استان مازندران، توصیه کرد: کشاورزانی که برنامه‌ای برای رتون و کشت مجدد ندارند خزانه‌گیری را در اواسط فروردین‌ماه انجام دهند.

این مسئول، گفت: کسانی که از پوشش پلاستیکی استفاده می‌کنند از پوشش‌های مطمئن استفاده کنند و پوشش پلاستیکی استفاده شود که خزانه را حفاظت کند و چون در این هنگام از سال بادهای شدیدی نیز می‌وزد ممکن است خزانه را خراب کند همچنین برای اینکه خزانه‌ها به دلیل حرارت و سرما دچار آسیب نشوند به توصیه کارشناسان بیشتر توجه و به هوادهی خزانه‌ها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای تهیه بذر بهتر است از بذرهای مطمئن استفاده کنند، تصریح کرد: شالیکاران به ضد عفونی بذر و سبک و سنگین کردن بذر برای خارج کردن بذرهای سبک و پوک اقدام کنند چراکه آنها جوانه‌های ضعیف ایجاد می‌کند و آنها نیز در برابر تنش محیطی حساس هستند و از میان می‌روند و برای ایجاد خزانه یکنواخت و یک دست باید بذرهای سبک خارج و ضدعفونی شود.

عرفانی، تأکید کرد: از آنجایی که بسیاری از کشاورزان از برداشت مکانیزه استفاده می‌کنند بنابراین دچار محدودیت تأمین بذر هستند و باید برای تهیه نشا نهایت دقت را داشته باشند زیرا در صورتی که خزانه آنها دچار آسیب شد به سختی می‌توانند بذر مناسب را تأمین کنند./ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.184 seconds.